Strategisk kompetensförsörjning

Att hitta, utveckla och behålla rätt talanger är en av de största utmaningarna för företag i vår region. På Handelskammaren i Jönköpings län ser vi kompetensförsörjning som en avgörande faktor för fortsatt tillväxt och framgång. Därför satsar vi nu på en kraftfull utbildningsinsats som ger företag kunskap, verktyg och metoder för att arbeta strategiskt och långsiktigt med att säkra rätt kompetens – idag och i framtiden.

Projektet Från ord till handling – kompetensförsörjning i praktiken syftar till att stärka företagens förmåga att arbeta strategiskt med kompetensförsörjning och öka deras förståelse för skolans utbildningsutbud. Genom samarbete mellan skola och näringsliv vill vi skapa bättre kontaktytor och hitta gemensamma lösningar för framtida kompetensbehov.

Projektets syfte är:

  • att erbjuda kompetensutveckling för 44 personer
  • kunskapshöjande insatser för 200 från näringslivet,
  • att 10 personer genomgår lärlingsutbildning.

Projektet strävar efter att främja livslångt lärande och stärka både företagens och individernas omställningsförmåga, vilket leder till hållbara och konkurrenskraftiga arbetsplatser.

Projektmål

  • Ökade förmågor att arbeta strategiskt med kompetensförsörjning
  • Skolan får ökad förmåga att anpassa utbud till näringslivets behov
  • Nyttja nya och befintliga strukturer för möten mellan skola och näringsliv
  • Sprida kunskap och information om strategisk kompetensförsörjning

Vad ingår i Strategisk kompetensförsörjning?

Nedan kan du läsa mer om vad satsningen inom strategisk kompetensutveckling erbjuder dig som företag.

  • Kompetensförsörjning på olika platser

    Föreläsning: Platsens roll i strategiskt arbete för kompetensförsörjning

    Syfte: Ge deltagarna kunskap om de speciella förutsättningar som företag i stad – och landsbygd bör förhålla sig till i avseende på sambandet mellan företagets mål, värdegrund och affärsstrategi kopplat till ett attraktivt arbetsgivarfokus. Träffen kommer även belysa olika skolformer och dess koppling till praktik och möjligheter och hinder ur ett geografiskt perspektiv

  • Leda i förändring – från ord till handling

    Föreläsning: Mångfald för innovation.

    Syfte: visa på betydelse av mångfald i en bredare bemärkelse dvs inte bara utländsk bakgrund utan exempelvis även ålder, erfarenhet, utbildningsbakgrunder och kön samt hur detta kan leda till förändring och innovation. Det innebär att tillfället behandlar kultur och värdegrundsfrågor vilket är ett bärande element i Employer Branding.

  • Attrahera och rekrytera

    Föreläsning: Om varumärket som attraktionskraft.

    Syfte: Ge deltagarna kunskap om hur HR och ledning kan jobba för att bli en attraktiv arbetsgivare. Här läggs fokus på lösningsfokuserat perspektiv som syftar åt att utveckla strategiska verktyg i rekryteringsprocessen.

  • Utveckla och behålla

    Föreläsning: Hållbara perspektiv – organisation och kommunikativa strategier för att utveckla och behålla personal.

    Syfte: Ge deltagarna kunskap om karriär-och kompetensplanering, ledarskapsutveckling och betydelsen av mentorskap, för att utveckla och behålla personal.

  • Arbetsmarknad och utbildningsvägar

    Föreläsning: Om omställningens juridik, professionalitet och etik.

    Syfte: Ge deltagarna kunskap om den organisatoriska omställningsprocessens olika steg och utmaningar. En central del i denna omställning fokuserar på olika utbildningsvägar och hur de kan kopplas till verksamhetens kompetensbehov. Men det handlar även om att organisationen sköter omställningen på ett professionellt sätt och med en etisk medvetenhet som inte minst tar hänsyn till individers utsatthet och oro inför framtiden.

  • Föreläsare

    Håkan Nilsson – doktor i socialvetenskap, arbetar på Högskolan för lärande och kommunikation.

    Lina Bjerke – docent i nationalekonomi, arbetar på Internationella handelshögskolan.

    Anette Johansson – ekonomie doktor, arbetar på Jönköpings tekniska högskola.

Struktur och upplägg

  • Fem företag i varje grupp
  • Två deltagare från varje företag (rekommenderas)
  • Fem utbildningstillfällen per grupp (4 timmar per tillfälle)
  • Modell: Föreläsning, workshop och erfarenhetsutbyte
  • Möjlighet till utbyte mellan träffarna

Kontakt och frågor

Har du frågor om projektet, kontakta:

Anna Zedig
Projektledare, Handelskammaren Jönköpings län
anna.zedig@handelskammarenjonkoping.se
073-589 09 52

Byt eller uppdatera din webbläsare!

Din webbläsare är för gammal för att sidan ska visas! Ladda ner en ny version av Internet Explorer eller använd Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari