fbpx
Handelskammaren i Jönköping » Nyheter » Marknadschefsnätverket: Möt nätverksledaren Christer Timarsson
17 mars, 2020

Christer Timarsson, nyfiken och öppensinnad

Christer Timarsson har många strängar på sin lyra och beskriver sig själv som en nyfiken och öppensinnad ”mysfarbror”. Han har alltid tyckt att det är spännande att få vara med och bygga upp något från grunden. Inte undra på att han trivs i rollen som nätverksledare för ett av våra nätverk – Marknadschefsnätverket.

2019 var ett år som bestod av mycket aktivitet hos oss på Handelskammaren, och en hel del ny sådan. I september startade vi Marknadschefsnätverket tillsammans med Strategibyrån NOGA och där är Christer med som nätverksledare.

Christer, hur skulle du beskriva dig själv? Vem är du?

Frågar du min sambo skulle hon säga kunskapstörstande. Jag är också väldigt nyfiken och öppensinnad av mig, vilket även har lett till att jag fått med mig en hel del ”onödigt vetande” på köpet.

Just att resa är ett stort intresse och då gärna till nya platser. Det har blivit lite av min ”vitamininjektion”. Jag lyssnar också mycket på musik, allt från hårdrock till visor! Att umgås med vänner och att äta god mat är också något jag värdesätter högt. Att njuta av livets goda helt enkelt!

Annars försöker jag alltid leva i nuet och att välja ”rätt” inställning till dagen, eller till livet – att vara positiv! Det blir mycket enklare då!

Christer Timarsson.

Hur ser din bakgrund ut?

Skulle kunna sammanfatta det till Senior Advisor, och senior stämmer ju verkligen! Jag har ju lyckats samla på mig en hel del klokskap OCH dårskap som jag kan förmedla på olika sätt.

Under åren har det varit lite ”allehanda”, där jag faktiskt började som snickare för en massa år sedan. Jag kan inte påstå att jag saknar det i dag, även om det var väldigt roligt att få jobba med händerna. Det har alltid varit mycket fokus på försäljning och även en hel del på marknad. På 90-talet höll jag till på ett tryckeri i Vetlanda där jag fick vara med på en spännande förändringsresa och bygga upp något nytt från ”scratch”, vilket jag alltid haft stor nytta av.

För några år sedan tog jag en jobbpaus och konstaterade snabbt att det tystnade väldigt fort, det var lätt att ”försvinna”, vilket blev ett uppvaknande för mig. Sedan dess har jag kört eget som konsult och även engagerat mig i olika nätverk. Det finns en otrolig kraft i nätverk; att utbyta erfarenheter med personer i liknande roller fast från olika branscher – det är spännande! Eftersom jag själv dels har erfarenhet av marknad, dels ett personligt intresse, är det också naturligt för mig med ett nätverk för marknadschefer.

Hur kommer det sig att du är nätverksledare just för vårt marknadschefsnätverk?

Tillfälligheter, som med allt annat! Skämt å sido, jag hade under en längre tid gått i tankarna att försöka få igång ett marknadschefsnätverk och det visade sig att Handelskammaren hade tänkt samma sak. Under de senaste fyra åren har jag suttit i Marknadsföreningens styrelse och märkt att föreningen är attraktiv bland marknadsfolk, men inte bland marknadschefer. Rollen som marknadschef har under de senaste åren förändrats och utvecklats en hel del, och där såg jag en möjlighet att försöka nå just dessa personer. Speciellt med tanke på att marknadschefer är ganska ensamma i sina roller. Därför kändes det klockrent att dra igång ett nätverk tillsammans med Handelskammaren!

Din roll i nätverket, hur ser den ut?

Jag skulle vilja kalla mig en ”mysfarbror” som får deltagarna att känna sig bekväma! Och det ser jag som min styrka eftersom de flesta av deltagarna kanske inte känner varandra så väl. Så om jag bjuder på mig själv, då tror jag även att det sätter en prägel på nätverkets gruppdynamik och deltagarnas klimat gentemot varandra. Jag ser också till att alla kommer till tals och att alla tar plats, oavsett vilka de är, deras bakgrund eller erfarenhet. Lite av en ”ordningsman på ett positivt sätt”.

För vem passar nätverket?

Det passar för de som är villiga att dela med sig och samtidigt lyssna på andra, personer som är öppensinnade och nyfikna. På så sätt tror jag att man också har möjlighet att tillföra innehåll, dela med sig av kunskap och erfarenhet till nätverket – men också lika öppen för att ta emot det från de andra. Jag tror mycket på viljan att dela med sig och att man deltar för sin egen skull och egna utveckling. Per automatik gynnar och hjälper det även ens eget företag eller organisation.

Jag tror heller inte på att du måste ha ett visst antal års erfarenhet, utan en mix av olika mängd erfarenhet skapar bästa förutsättningar nätverkets utveckling. Det handlar mer om vem du är som person, och det kan jag ärligt säga att vi har lyckats väldigt bra med i den gruppen som är aktiv nu. Det är jag väldigt tacksam för och gör det extra roligt. Just nu jobbar jag för fullt att vi ska rulla igång med fler nätverksgrupper så småningom. Men, so far – so good! Läs mer om nätverket HÄR

Vill du komma i kontakt med Christer?

070-512 42 50
christer.timarsson@handelskammarenjonkoping.se

Nana Björnberg

Kommunikatör & projektledare

nana.bjornberg@handelskammarenjonkoping.se

070–733 60 82

Fler inlägg

Nyheter

Så hanterar vi på Handelskammaren Corona/Covid-19

Med anledning av risken kring smittspridning av Coronaviruset/Covid-19 behöver vi alla visa respekt och hänsyn gentemot varandra samt vid...

Läs mer
Näringspolitik

Bättre förbindelser behövs till alla roliga och intressanta jobb

DEBATT. Kollektivtrafiken ska ha som tydligt uppdrag att skapa förutsättningar för att länet ska bli en arbetsmarknadsregion, skriver Hel...

Läs mer
Vidare till nyhetsarkivet

Byt eller uppdatera din webbläsare!

Din webbläsare är för gammal för att sidan ska visas! Ladda ner en ny version av Internet Explorer eller använd Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari