fbpx
Handelskammaren i Jönköping » Nyheter » Kan vi rusta mer för att komma ut starkare?
27 mars, 2020

Kan vi rusta mer för att komma ut starkare?

Det som är så kännbart är snabbheten i det som händer och att det är så svårt att räkna ut eller få prognoser för hur länge det kommer vara. En snabb inbromsning som är kortvarig har många företag i länet en bra beredskap för. Hade man det inte innan, vilket ingen hade, har många det nu och regeringens åtgärder hjälper även om mer behövs. Men om det här läget blir värre och/eller mer långvarigt, både här och i resten av världen, vad gör vi klokast då?

Det börjar bli dags att inte bara ta en dag i taget eller tänka kortsiktigt, utan även tänka i scenarier om det kommer ta två månader, sex månader eller kanske ett år. Blir det ”en V-kurva med snabb inbromsning och snabb uppgång, en U-kurva med en mer successiv inbromsning och mer successiv återgång, eller en L-kurva med en snabb inbromsning och väldigt lång tid för att komma tillbaka till ett (nytt) normalläge”. Så uttryckte sig en reporter i en ekonomipodd som jag nyligen lyssnade på. En U-kurva trodde de i podden, vilket verkligen är att hoppas på!

Det fortsätter vara mycket varierat i hur länets företag påverkas. De senaste temporära produktionsstoppen från svenska fordonsindustrin är förstås något som gör att vårt läns underleverantörer tvingas reagera nu. Det finns många frågor kring vilken order som ändå behöver levereras, hur mycket lager ska de bygga, vad kan de bäst göra under tiden och så vidare. Allt för att vara beredd när det sätter fart igen.

Jag är mycket imponerad över det ansvar, den kreativitet och den anpassningsförmåga som finns bland företagen – mitt i allt elände och oro. Många av länets företag är i dag globala, vilket har resulterat i att de har kunnat vara lite mer beredda. Så väl andra delar av världen som nära kollegor har drabbats, och på så sätt har de kunnat ta del av deras erfarenheter och råd. En annan fördel är att hela världen inte drabbas på samma gång. Den återhämtning i Kina som nu eventuellt skönjas är positiv för många av regionens företag, men USA oroar förstås. Men handel, service och turism har det oerhört tufft och flera av konsultnäringarna börjar bli klart påverkade.

Denna veckas enkät visar som väntat en ökning på andel företag som permitterat. 20% av företagen har i dag permitterat eller varslat, förra veckan var det 12%. Om en månad bedömer 42% att de kommer behöva permittera, förra veckan låg svaren på 36%. Sjukfrånvaro/VAB hålls också på fortsatt förhållandevis hanterbara nivåer, 94% av företagen har färre än 20% i sjukfrånvaro.

Men det finns också företag som har fått en ökad efterfrågan den senaste tiden. Som exempelvis när en konkurrent i Italien inte kan leverera, då vänder sig kunden i stället till ett lokalt företag här i Jönköpings län. Plastföretag hittar både alternativ produktion och användning för befintliga produkter till vården. En styrka kommer finnas i om vi klarar att parera detta, mellan företag och inom regionen.

Samordningen mellan olika organisationer börjar också komma igång. Veckans första Företagens corona-akut var ett sådant exempel. Det är ett initiativ från Almi Jönköping som öppnar upp för en digital arena där företag ska kunna ställa angelägna frågor och få svar direkt av experter inom olika områden.

Rapporteringen av de enkäter och samtal med företag över telefon som Handelskammaren har, sker fortsatt direkt till Handelsministern och till de två olika regionala grupperingarna som finns och de är uppskattade.

Men jag frågar mig. Finns det mer att göra för att värna om vår regions näringslivs livskraft? Går det att göra mer konkret för att ”hands-on” hjälpa våra företag? Går det att öka eller nystarta samarbeten mellan bolag och underleverantörer och konsulter i regionen? Går det att samarbete mer i toppar och dalar mellan företag i regionen? Går det att rusta mer för att komma ur starka? JA, det tror jag. Vi kommer göra vad vi kan för att vara en brygga, en bra samarbetspartner och för att driva på nya initiativ. Vi både ska och vill uppfattas som närvarande och engagerade i en mycket tuff tid, i en allt mer digital (o)social tillvaro.

Henrik Dahlström

Verkställande direktör

henrik.dahlstrom@handelskammarenjonkoping.se

076-118 33 97

Fler inlägg

Näringspolitik

Hotellen: ”Vi försöker planera, men det är otydligt”

Det var en gemensam och samlad bild som hotellen delgav Handelskammaren under ett digitalt möte tillsammans med Annika Cederfeldt, ansvar...

Läs mer
Nyheter

Coronapandemin leder till ökning av permitteringar

Veckans enkätundersökning från Handelskammaren visar att coronapandemin medfört stora konsekvenser för företagen i Jönköpings län. Unders...

Läs mer
Vidare till nyhetsarkivet

Byt eller uppdatera din webbläsare!

Din webbläsare är för gammal för att sidan ska visas! Ladda ner en ny version av Internet Explorer eller använd Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari