10.00-10.45: Kampen om kompetensen – näringslivets roll för Sveriges attraktionskraft
I en tid där säkerhet, trygghet, hållbarhet och konkurrenskraft blir allt viktigare spelar företag och platsvarumärken en avgörande roll i att forma självbilder, konkurrenskraft och livskvalitet.
Näringslivet konkurrens om kompetensen är hård, både nationellt och globalt, samtidigt som enskilda företag och regioner kämpar för att vara attraktiva och marknadsföra sig. Uppfattningen av platsen påverkar såväl investeringsvilja som människors livsval. Tydliga värden kopplade till innovation, hållbarhet och livskvalitet, är avgörande för arbetsgivares förmåga att locka och behålla kompetens. Genom att förstå platsens attraktionskraft utifrån näringslivets perspektiv och arbetsgivarvarumärken kan vi stärka kompetensförsörjningen, men också skapa sociala och ekonomiska värden. Hur skapar vi verklig konkurrenskraft – för företag, regioner och människor? Hur påverkar Sverigebilden våra företags möjlighet att utvecklas och växa?
Debatt/Panelsamtal