fbpx
Handelskammaren i Jönköping » Nyheter » Moderskeppet, företaget som brinner för att utbilda
10 november, 2020

Moderskeppet, företaget som brinner för att utbilda

För 15 år sedan var det en personlig webbplats. Nu – ”200 bananskal senare” som vd Mattias Karlsson Sjöberg uttryckte det – så består utbildningsföretaget Moderskeppet av 20 personer som folkbildar med onlinekurser. Vi ringde upp Mattias för att prata om hur det en gång började med en barndröm om ett polkagrisföretag och den betydande post-it-lappen.

Moderskeppet, hur skulle du beskriva er? Vilka är ni?

– Vi är inget coolt uppstartsföretag längre, men jag tycker att vi försöker vara lite annorlunda. Moderskeppet utbildar med onlinekurser – enorma mängder sådana – om digitala kreativa verktyg och vi riktar oss till människor som är kreativa på sin fritid. Vi ser oss som folkbildare, vilket jag ville bli när jag startade. Det är även precis det som lockar våra medarbetare, en vilja att nå ut med kunskap till många.

Hur föddes idéen till Moderskeppet?

– Det började för 15 år sedan som en personlig webbplats. Jag skrev en lärande blogg om foto. Samtidigt undervisade jag på högskolan i Jönköping och tyckte, med ungdomlig ödmjukhet, att jag var en superfantastisk lärare som alla borde möta. Så jag omfamnade video tidigt som ett sätt att vara lärare till hela Sverige.

Mattias Karlsson Sjöberg, vd Moderskeppet.

Vart kommer namnet ifrån?

– Jag är ett Grännabarn och fantiserade om ett polkagrisföretag när jag blev stor. 12-åringen tyckte det skulle heta Moderskeppet. När jag sedan fick möjlighet att döpa min webbplats fick det minnet följa med mig. Kanske ett litet underligt namnval, för du förstår ju inte vad vi gör. Men jag blir fortfarande glad när jag hör namnet. Det är skäl nog.

Vad är det som är unikt med Moderskeppet, som skapar er framgång? Det går ju väldigt bra för er!

– Vi var väldigt tidiga med nya sätt att undervisa – så som nyhetsbrev, blogg, video och sociala medier. Det har gett oss ett självförtroende att vi kan utvecklas och förändras. Våra konkurrenter är trycket på människors tid och deras plånbok. På en helgförmiddag har du tusen saker att välja på. När du tävlar om folks tid med Netflix måste du vara väldigt värdefull.

Hur har senaste tiden varit?

– Speciell, det får jag ändå säga. 11 mars, dagen då Sverige vaknade upp och blev informerade om vad som kommer hända. Den morgonen släppte vi alla projekt och sprintade i två veckor för att skapa 10 onlinekurser om att jobba hemifrån och anordna bra videomöten. På så sätt blev vi otroligt värdefulla för alla våra kunder direkt i krisens start.

Vad tror du om framtiden? Vad är viktigt för att ni ska kunna ta nästa steg?

– 15 mars satte jag en post-it-lapp på min datorskärm med texten ”vad gjorde du under pandemin?”. Resten av livet kommer människor att fråga mig vad jag gjorde under 2020, då vill jag inte att jag ska titta ner på mina fötter. Jag vill att jag har en fantastisk historia om det jag gjorde! Det är därför som Moderskeppet satsar och vi har anställt mycket.

– Vi tänker mycket på vilket typ av företag vi vill vara på andra sidan och vi bygger så stort som vi har råd med. Nu när ”målgången” med Corona ständigt skjuts fram då ser jag och mina medarbetare det som att vi får ännu mer tid att bygga framtiden och det känns väldigt meningsfullt.

Och för regionen?

– Jag är övertygad om att samhället ser kompetensutveckling och utbildning ännu mer positivt. Framöver tror jag även vi behöver totalutbilda oss flera gånger i livet. Jag hoppas samhället uppmuntrar det praktiskt och ekonomiskt. Jönköping har ju klokt nog placerat högskolan mitt i huvudortens center. Får man bara till ett tåg till det med, så hade det varit ännu bättre. Jönköping University kommer fortsätta växa länet.

Sist, men inte minst – varför är ni medlemmar i Handelskammaren?

– Vi kom till en punkt då vi hade uppnått de mål vi satt för företaget. Det kändes lite vilset. Därför ville jag träffa nya människor för att få nya förebilder. För att se och föreställa mig framtiden. Då tänkte jag att de människorna finns i Handelskammarens nätverk.

Nyfiken på Moderskeppet?

Läs mer om dem HÄR

Nana Björnberg

Kommunikatör & projektledare

nana.bjornberg@handelskammarenjonkoping.se

070–733 60 82

Fler inlägg

Näringspolitik

Näringslivspolitisk rapportering oktober 2020

Annika Cederfeldt: Det ser olika ut för olika branscher. Att industrin, som normalt är en motor för besöksnäringen, är nära på tillbaka p...

Läs mer
Nyheter

Vi har blivit med podd!

Snacka om företagsamhet, en podcast där samtalsledare Stefan Fur från Länsförsäkringar Jönköping intervjuar framgångsrika företagare i länet

Läs mer
Vidare till nyhetsarkivet

Byt eller uppdatera din webbläsare!

Din webbläsare är för gammal för att sidan ska visas! Ladda ner en ny version av Internet Explorer eller använd Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari