fbpx
Handelskammaren i Jönköping » Nyheter » Ida Severin: ”Medlemmarna ska alltid vara i fokus”
26 augusti, 2020

Ida Severin: ”Medlemmarna ska alltid vara i fokus”

När det var dags för årsmöte i maj valdes nya namn in till Handelskammarens styrelse. Ida Severin var en av dessa personer. Vi sågs över en lunch för att höra mer om hennes syn och tankar om Handelskammaren, vilka frågor som är relevanta att driva samt varför medlemsfokus är ”A och O”.

Med Idas expertis inom kommunikation och hennes driv för frågor som rör social hållbarhet är hon en stark tillgång för Handelskammarens styrelse.

Ida, berätta mer om dig själv – vem är du?

– Jag är uppvuxen i Habo, pluggat i Kalmar, bott i Linköping och sedan sju år tillbaka bor jag här i Jönköping tillsammans med mina två barn. På fritiden gillar jag att vara aktiv – allt från att rida, springa, cykla mountainbike till att spela padel.

– Sett till mitt yrkesliv så har jag alltid arbetat med kommunikationsfrågor och sedan två år tillbaka jobbar jag som chef för hållbarhet och kommunikation på Länsförsäkringar Jönköping. Jag brinner lite extra för frågor kring social hållbarhet, så som inkludering och jämställdhet, vilket även är en stor del av min vardag på jobbet. Just kombinationen av hållbarhet och kommunikation är väldigt spännande, det är en affärskritisk del för att kunna bygga starka varumärken.

Ida Severin, chef för hållbarhet och kommunikation på Länsförsäkringar Jönköping. 

Och nu sitter du med i Handelskammarens styrelse, hur hamnade du där?

– Det grundas nog i att Länsförsäkringar är medlemmar i Handelskammaren sedan många år tillbaka, och att vi dessutom har varit engagerade länge i fullmäktige. Länsförsäkringar är ju också länstäckande, vi delar samma agenda och vi har ett stort engagemang i Handelskammarens frågor. Mår länet bra, så mår våra kunder bra och då mår vi bra. Och för egen del så kom jag i kontakt med Handelskammaren via jämställdhetsfrågor och 100-listan. Jag var tidigare projektledare för Årets unga ledande kvinna, ett projekt som syftar till att lyfta fram fler ledarförebilder som är kvinnor, eftersom majoriteten av ledarna i Jönköpings län i dagsläget är män. I dag är det fler kvinnor än män som examineras. Därför måste vi säkerställa att länet är attraktivt för alla. Vi har inte råd att välja bort någon, vilket också har med vår kompetensförsörjning att göra. Jämställdhet är inte bara en rättvisefråga, det är också en affärskritisk fråga!

Var det självklart för dig att vara med i styrelsen?

– Ja! Jag har haft en bild av Handelskammaren sedan tidigare och ser att det är 2.0 nu, det händer verkligen grejer! Jag uppfattar att det är en tydligare riktning nu och förhållningssättet är än mer medlemsfokuserat. Jag tror också att vi behöver ha en handelskammare i vårt län, speciellt med tanke på vår industritäta region med dess export och internationell handel.

– För egen del så är styrelsearbete också personligt utvecklande och det skapar bra nätverk!

Vad tror du är viktigt för att Handelskammaren ska kunna ta nästa steg?

– Vi behöver fortsätta arbetet i att bli ännu mer relevanta för våra medlemmar, OCH för potentiella nya. Prio ett är faktiskt att bli fler medlemmar! Tillsammans kan vi driva frågor som är relevanta för länet och vi behöver säkerställa att vi är tydliga med vilka vi driver. Medlemmarna ska alltid vara i fokus och det ska alltid gynna vårt näringsliv.

Du pratar om relevanta frågor, har du några exempel? Något som är extra viktigt?

Kompetensförsörjning, och det är en verkligen en utmaning! Ett konkret exempel är infrastrukturen i vårt län, i dag är det svårt att pendla. Och då blir också infrastruktur en direkt viktig fråga, de går hand i hand. Länets attraktivitet är också viktigt för att få folk att vilja bo här. Våra företag måste vara konkurrenskraftiga, och då måste vi ha rätt folk på plats – och det får vi genom att säkerställa länets attraktivitet. Alla dessa tre; kompetensförsörjning, infrastruktur och attraktivitet, de hänger ihop.

– Mitt drömscenario är att Handelskammaren ska vara en naturlig och relevant plattform för att kunna knyta ihop människor, en mötesplats helt enkelt, vi har en bra kultur av nätverkande. Handelskammaren 2.0 är här nu!

Nana Björnberg

Kommunikatör & projektledare

nana.bjornberg@handelskammarenjonkoping.se

070–733 60 82

Fler inlägg

Våra medlemmar

Moderskeppet, företaget som brinner för att utbilda

För 15 år sedan var det en personlig webbplats. Nu – ”200 bananskal senare” som vd Mattias Karlsson Sjöberg uttryckte det – så består utb...

Läs mer
Nyheter

Skottlossning, Dreamhack & Greta Thunberg

Ny säsong av podden Snacka om Företagsamhet. Vi kommer i denna säsong gästas av experter och ”nördar” på flertalet olika teman. Allt från...

Läs mer
Vidare till nyhetsarkivet

Byt eller uppdatera din webbläsare!

Din webbläsare är för gammal för att sidan ska visas! Ladda ner en ny version av Internet Explorer eller använd Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari