fbpx
Handelskammaren i Jönköping » Nyheter » Doxa Plast i Värnamo, företaget som utmanar världsmarknaden
17 augusti, 2020

Doxa Plast i Värnamo, företaget som utmanar världsmarknaden

Mycket har hänt, och fortfarande är på gång, hos det entreprenörsdrivna plastföretaget i Värnamo – Doxa Plast. Ett företag som präglas av stark innovationskraft och förmågan att ge kunder det de behöver. Vi ringde upp deras vd Sandra-Stina Vesterlund och bad henne berätta om Doxa, deras unicitet och hur det är att jobba med ett utmanande segment – plast.  

Doxa Plast, hur skulle du beskriva företaget? 

– Doxa är ett entreprenörsdrivet företag med mycket innovationskraft i och vi jobbar vi enbart med sträckfilm. Företaget grundades 1993 av Stig Claesson och han är fortfarande huvudägare tillsammans med sin son John, och sedan augusti 2019 är jag verksam som vd, berättar Sandra-Stina Vesterlund. 

Sandra-Stina Vesterlund, vd Doxa Plast. Foto: Patrik Svedberg.

– Stig hade tidigare jobbat på Trioplast och efter tio år kände han att han ville gå vidare och tog då med sig det ”roligaste” därifrån. Han såg en potential i produkten och maskineriet (det tekniska). Stig var väldigt fascinerad av mekanik och med en extremt komplex produkt ville han utmana världsmarknaden.  

Själva namnet, Doxa Plast, vart kommer namnet ifrån? 

– Det kommer från ordet ortodox, som representerar trovärdighet, ärlighet och förtroende – vilket är något Stig värderat högt i affärsrelationer. Och sen att vi jobbar med plast så klart.  

Foto: Doxa Plast.

Företag som i dag arbetar med just plast, som Doxa gör, arbetar med ett utmanande segment. De är ett bolag som jobbar aktivt för att hänga med i den aktuella plastdebatten och har dessutom haft förmågan att ställa om, vilket resulterat i att Doxa är starka i debatten. En viktig utmaning i deras vardag.

Vad är det som är unikt med Doxa som skapar framgång? 

– Jag tror att det främst handlar om att vår stora styrka är vår förmåga att ge kunden det de behöver, men även vårt sätt att hantera våra kunders plastintressen. Kunderna har gått från att efterfråga sträckfilm som skyddar deras gods vid transporter, till att även önska att produkten ska vara helt cirkulär. Cirkulär till den mån att produkten vi redan sålt ska ligga till grund för den nästa produkten vi producerar till samma slutförbrukare. Utöver det är många kunder intresserade av alternativ till fossil plast, vilket är grunden till att vi nu gör sträckfilm av tallråolja med. Vi har sökt lösningar och vågat agera på vad kunderna efterfrågar. 

Foto: Doxa Plast.

Vad är viktigt för att ni ska kunna ta nästa steg? Finns det något specifikt? 

– Vi äger en tomt i Värnamo som vi har börjat bygga ny fabrik på, vilket innebär att vi kommer dubbla vår produktionsyta under sommaren 2021. Vi på Doxa vill bli en hållbarhetspartner och även det naturliga valet för våra kunder. En given partner som leverantör som strävar efter genuint bra och hållbara plastlösningar – det ska vara vårt signum!  

Och regionen? 

– Generellt tycker jag att vi har en bra dialog i näringslivet i regionen, det finns en förmåga att både be om hjälp men också våga sträcka ut en hand. För oss på Doxa har det varit viktigt att dela med sig av våra tankar och erfarenheter, men även kunna be om hjälp – särskilt i dessa tider. Stig, vår grundare, har också varit aktiv inom kommunpolitiken, vilket gjort att Doxa haft en naturlig dialog och ingång för att diskutera näringslivet i länet. 

– Vår region är extremt viktig för företagsandan för hela landet, och där ser vi också Handelskammaren som en möjlig kanal för oss på Doxa att få gehör när det kommer till att uttrycka oss, men även för egen del. Kompetensförsörjning är ett sådant praktexempel som många brottas med, även vi. Mycket handlar om rätt person på rätt plats, så – hur får vi rätt kompetens till vår region? 

Nana Björnberg

Kommunikatör & projektledare

nana.bjornberg@handelskammarenjonkoping.se

070–733 60 82

Fler inlägg

Näringspolitik

Järnvägsministerns besked till länets näringsliv: Beslut om ny stambana är möjligt inom två år

”Ny stambana behövs, se till att få spaden i jorden så snart som möjligt”. Så löd budskapet från länets näringsliv som träffade infrastr...

Läs mer
Näringspolitik

Näringslivspolitisk rapportering oktober 2020

Annika Cederfeldt: Det ser olika ut för olika branscher. Att industrin, som normalt är en motor för besöksnäringen, är nära på tillbaka p...

Läs mer
Vidare till nyhetsarkivet

Byt eller uppdatera din webbläsare!

Din webbläsare är för gammal för att sidan ska visas! Ladda ner en ny version av Internet Explorer eller använd Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox eller Safari